پنیر لیقوان

راز پنیر لیقوان؛ دلیل طعم شگفت انگیز پنیر لیقوان

راز پنیر لیقوان

فروش پنیر زاغک لیقوان (فرامرزی) با قیمت کارخانه + بهترین کیفیت (به شرط مرجوعی)

برای استعلام قیمت و خرید کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

زمانی که در مورد راز یک موضوعی صحبت می شود، معمولا همه افکار به سمت راز های نهفته در جنگل های تاریک و موجودات ترسناک درون آنها می‌رود. راز هایی که سال های سال است در انتظار این هستند که کسی پیدا شود و از آن ها پرده برداری کند. اما ترس به دل خود راه ندهید. چرا که امروز قرار است به جای ماجراجویی در دل اقیانوس های خروشان و جنگل های راز آلود، در مورد راز خوشمزگی یکی از پر طرفدار ترین پنیر های سنتی ایران یعنی پنیر لیقوان بحث کنیم.

راز پنیر لیقوان

پنیر لیقوان، خوشمزه مرموز!

پنیر لیقوان یکی از انواع پنیر تبریز است که از دیرباز طرفداران بسیار زیادی در سراسر ایران داشته است. زادگاه این نوع پنیر، دهکده توریستی و بسیار زیبای لیقوان است که در حدود ۳۶ کیلومتری شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این پنیر برخلاف بسیاری از پنیر های پاستوریزه و حتی برخی از پنیر های سنتی دیگر، از شیر گوسفند تهیه می شود. از ویژگی های آن نیز می توان به سفید بودن رنگ قالب پنیر، ترد بودن و ترش بودن طعم آن و وجود سوراخ های متعدد بر روی قالب پنیر اشاره کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است، دلیل خوشمزگی بی حد و اندازه این پنیر است. با ما همراه باشید تا راز پنیر لیقوان را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا شیر گوسفندی در طعم پنیر موثر است؟

شیر همواره یکی از منابع مهم مواد معدنی و مغذی بوده و دارای فواید بسیاری مانند انواع پروتئین ها و کلسیم است.پروتئین ها به ساخت عضلات بدن کمک بسیاری می کنند. کلسیم نیز در ساختار استخوان ها و دندان ها وجود دارد و در سلامت آن ها نقشی اساسی دارد. بسیاری از افراد متاسفانه به دلایل مختلفی مانند مشکلات هضم شیر گاو نمی توانند از آن استفاده کنند و از مزایای آن بهره مند شوند. در مقابل شیر گوسفندی نسبت به سایر شیر ها راحت تر هضم می‌شود و یک جایگزین عالی برای افرادی است که به هر دلیلی نمی توانند از شیر گاو استفاده کنند. همان طور که در بالا اشاره کردیم، شیری که پنیر لیقوان از آن بدست می آید، شیر گوسفندی است. این شیر علاوه بر زود هضم بودن دارای طبع گرم تری نسبت به سایر شیر ها است. در مراحل تولید پنیر نیز برخلاف سایر پنیر های صنعتی و پاستوریزه، چربی آن گرفته نمی شود. به همین دلیل می توان شیر گوسفندی را یکی از عوامل متعدد لذیذ بودن پنیر لیقوان دانست.

مواد نگهدارنده طبیعی، راز پنیر لیقوان

تقریبا همه مواد لبنی در معرض فساد پذیری و هجوم میکرو ارگانیسم ها قرار دارند. بنابراین بسیاری از تولید کنندگان پنیر های پاستوریزه برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات به آن ها مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند. نگهدارنده ها همچنین باعث افزایش سلامت ایمنی مواد غذایی می‌شوند و دور ریز مواد غذایی را نیز کاهش می‌دهند. اما در برخی موارد باعث بروز مسمومیت های غذایی و حساسیت ها می‌شوند.

برخلاف پنیر های پاستوریزه، پنیر لیقوان در داخل نمک نگهداری می‌شود تا فاسد نشود. از دیرباز و قبل از اختراع یخچال و انواع مواد نگهدارنده نمک یکی از روش های طبیعی جلوگیری از فساد مواد غذایی بوده است، ولی امروزه نیز کاربرد دارد.

طبیعت بکر دهکده لیقوان، راز خوشمزگی پنیر لیقوان

یکی از مواردی که می‌توان از دلایل موثر در لذیذ بودن طعم پنیر لیقوان دانست، طبیعت بکر و بسیار زیبای دهکده لیقوان است. این دهکده به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی سهند و وجود کوه های سر به فلک کشیده، تحت تاثیر این منطقه کوهستانی آب و هوای سردسیری دارد و زمستان های سرد و تابستان های خنک و مطبوع از ویژگی های اصلی آب و هوای این دهکده است. این آب و هوا موجب به وجود آمدن پوشش گیاهی خاص و دشت های سرسبز شده است که توسط دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، آب معدنی سرازیر شده از کوه های آتشفشانی سهند نیز برای تغذیه دام ها به کار میرود و باعث خاص تر شدن پنیر لیقوان می‌شود.

زاغه های نگهداری پنیر لیقوان، دلیل خوشمزگی این پنیر!

پس از تمام شدن فرایند تولید پنیر لیقوان، پنیر ها در ظروف حلبی مخصوص چیده می‌شوند. سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص درب ظروف محکم می‌شوند تا هوا به داخل ان نفوذ نکند و در محیط ایزوله این ظروف تخمیر شوند. برای این که این پنیر به طعم شگفت انگیزی دست پیدا کند، به مدت دو ماه در زاغه های مخصوص پنیر نگهداری می‌شوند و بعد از آن نیز به سردخانه ها انتقال پیدا می‌کنند.

زاغه های مخصوص نگهداری پنیر لیقوان

تجربه تولید کنندگان، راز پنیر لیقوان

همه عواملی که تا کنون نام بردیم، عوامل بسیار مهم و کلیدی در تولید پنیر لیقوان بودند، اما یکی از عواملی که به ندرت به آن اشاره می‌شود و در عین حال کلیدی ترین عامل تولید است، خود تولید کنندگان پنیر لیقوان است. تولید کنندگان پنیر لیقوان به مدت سال های طولانی به تولید این نوع پنیر مشغول بوده‌اند و به خوبی از فرمول و راز های این پنیر آگاه هستند. بسیاری از آنان در کارگاه های تولید پنیر آباء و اجداد خود کار می‌کنند و شغل تولید پنیر لیقوان به صورت نسل به نسل به آنان منتقل شده است. آنان نیاز ها و علایق و سلیقه مشتریان را نیز به خوبی می‌دانند و به همین دلیل همیشه در تلاش هستند تا که بهترین محصولات را از لحاظ کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار دهند. افزون بر مجرب بودن تولید کنندگان، با پیشرفت کردن تکنولوژی و کشف کردن راه های بهتر برای تولید پنیر لیقوان، تولید کنندگان سعی می‌کنند که هر چه بیشتر از قبل شغل خود را به طرف صنعتی شدن پیش ببرند تا بتوانند علاوه بر حفظ خوشمزگی پنیر لیقوان، میزان دقت در تولید را افزایش دهند. با افزایش دقت در تولید، کیفیت پنیر نیز بیش از پیش بهبود پیدا می‌کند. تولید کنندگان با بهبود دادن کیفیت پنیر لیقوان، یک خوراکی لبنی بسیار سالم و بسیار مقوی را به بازار ارائه می‌دهند.

فروش پنیر زاغک لیقوان (فرامرزی) با قیمت کارخانه + بهترین کیفیت (به شرط مرجوعی)

برای استعلام قیمت و خرید کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *